donderdag 1 mei 2014

Rokje met rimpelstrookje

Hallo allemaal, 

Dit rokje heb ik gemaakt naar een patroon 
uit de Ottobre 3/2013, model 30.
Ik had voor ons dochter maar 158 genomen, 
van breedte zit het goed, enkel valt het wat lang.
Ze heeft dan ook nog eens de irritante neiging 
om haar rok te laag te hangen.
Dus ik moet het terug uithalen vanboven 
en daar wat verkorten.


De rimpels in de strook vanonder
 kon je doen met twee rimpeldraden,
maar... ofwel brak mijn draad (van Gutterman hoor) 
of ik kreeg de rimpels niet gelijkmatig.
Of door de spanning lager te zetten, 
ging mijn draad in mijn machine ergens vast zitten,...

Dus waarom frustraties gaan opbouwen , 
als je het gewoon met framilon kan doen :-)
(hier in de winkel noemt dat anders, 
maar het is hetzelfde principe geloof ik toch?)
Op internet vond ik hoe ik het moest gebruiken.

Vanonder heb ik de zoom eerst 1 cm omgeslagen 
en dan op de rand doorgestikt met een kleine zigzagsteek,
zo kreeg ik dit leuke effect. 
(in de boek staat dat je een gewone zoom 
met dubbele naald moet doorstikken,
maar daar had ik bij dit rokje geen zin in.)
De elastiek, vanboven erin, moet je er niet doorschuiven, 
je moet hem eerst op vier plaatsen vast stikken
en dan omslaan en naar binnen stikken.
Maar denk dat ik het bij het uithalen, 
toch gewoon een tunnel ga stikken 
en de elastiek erdoor schuif, 
maakt volgens mij geen verschil, toch ? 


Ik zou nog graag een donkerblauw topje voor erop maken 
en een bandana voor in haar haren, van de stof van de rok.

Goetjes, 

7 opmerkingen:

cindy landuyt zei

Het is een heel mooi rokje! En het stofje is er perfect voor, speels en tijdloos. Benieuwd naar de hele outfit hoor! X

Nina-hobbysite zei

Een erg leuk rokje. Ik vind een blinde rits zo moeilijk omdat in een rokje te doen.

Tania zei

Wat een leuk rokje!
Zondag is het hier stoffenspektakel.
Ik denk dat ik me ook eens aan een rokje ga wagen...

Atelier Eigenhandig zei

Leuk rokje! Lekker fris stofje, staat vast erg mooi met donkerblauw. Ik ben benieuwd naar de complete outfit.

Groetjes van Janny.

Debby's wereld zei

Leuk dat rokje en ook wat je nog van plan bent te maken.
Super als je goed kan naaien, zoveel leuks om zelf te maken.

Groetjes Debby

Rita Janssen zei

Prachtig leuk rokje! Dat rimpelen lukt bij mij ook nooit zo goed, dus moet ik misschien ook eens achter dat framilongedoe gaan :-).
Als je nu nog dat shirtje erbij maakt en de bandana zal ze schitteren als een prinses!
Grtjes, rita.

Daniëlle De Winter zei

Je hebt je goed uit de slag geslagen. Mooi gedaan. Nu de rest nog maken.
Grtjs
Daniëlle